A fizetési kérelem egy olyan szolgáltatás, amellyel a kedvezményezett jelzi a fizető fél felé, hogy pénzösszeg átutalásának teljesítését várja tőle. A fizetési kérelem alapján azonnali átutalás (utalás belföldön forintban) teljesítésére akkor kerül sor, ha a fizető fél jóváhagyja a fizetési kérelmet és az adott bankszámlán rendelkezésre álló egyenlege az átutalás teljesítését lehetővé teszi. A kedvezményezett lehet közüzemi szolgáltató, vállalkozás vagy akár magánszemély is. Ez nem jelent automatikus pénzmozgást, a címzett döntheti el, hogy a kérelem elfogadásával elindítja-e a kért átutalást.

A Diákhitel Központ Zrt. (továbbiakban: DHK Zrt.) által indított fizetési kérelem az adott hónapban az esedékes törlesztés összegének megfizetésére szóló kérés.

A dupla részletfizetés elkerülése érdekében fizetési kérelmet csak azon ügyfelek részére indít a DHK Zrt., akik addig eseti átutalási megbízás keretében teljesítették utalásaikat és nem állandó megbízással. Az első törlesztő részletre nem indít a DHK fizetési kérelmet, mivel nem ismeri az ügyfél fizetési szokásait.

A fizetési kérelemnek külön díja nincs, azonban a nem teljesülő fizetési kérelem nem mentesíti az ügyfelet a szerződésben rögzített fizetési kötelezettségek teljesítése alól. A fizetési kérelem elutasítása, vagy figyelmen kívül hagyása esetén az ügyfélnek egyedi átutalással kell gondoskodnia az esedékes törlesztés határidőben történő megfizetéséről.

A szolgáltatásról A pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendeletben olvashatnak részletesen.

A DHK Zrt. által nyújtott hitelek törlesztőrészleteinek és kamatainak esedékességekor történő pontos megfizetésére szolgál. A fizetési kérelem szolgáltatás igénybevételével az ügyfeleknek nem kell a kölcsön törlesztése érdekében az egyedi átutalás indításához adatokat kitölteniük, vagy állandó átutalási megbízást adniuk számlavezető bankjuknak, hanem egyszerűen, egy gombnyomással jóváhagyhatják a DHK Zrt. által küldött fizetési kérelmet. Abban az esetben, ha az ügyleten túlfizetés van, a fizetési kérelem a túlfizetés levonása után a törlesztés fennmaradó összegére vonatkozik.

Az időben elfogadott fizetési kérelem révén történő fizetéssel az esedékes fizetési kötelezettség pontos összege kerül átutalásra (megfelelő közleménnyel), így annak igénybevételével nem keletkezik késedelmi kamat sem.

A fizetési kérelem szolgáltatással tehát lehetővé válik pontos, esedékes törlesztést teljesíteni a DHK Zrt.-nél nyilvántartott tartozás kapcsán.

Mindezek mellett, a Fogyasztók[1] részére a fizetési kérelem fogadása bankköltségtől és tranzakció díjtól mentes.

[1] Ptk. alapján Fogyasztónak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül.

Az ügyfél az internetbanki felületére belépve, általában külön arra hivatott menüpontban (pl. Fizetési kérelem menüpont) láthatja a beérkezett fizetési kérelmet, melyről a számlát vezető pénzintézet külön üzenetben (e-mail, SMS, push-up üzenet) is küldhet értesítést. Mobilalkalmazást használó ügyfelek a mobiltelefonjukra, vagy tabletjükre telepített alkalmazásban érhetik el a fizetési kérelmet.

A kérelem címzettje szabadon dönthet arról, hogy a kérelem elfogadásával elindítja-e a kért átutalást. A fizetési kérelem beérkezése után a címzett a kérelmet:

  • elfogadhatja azonnal, vagy egy későbbi időpontban (de még a fizetési kérelem érvényességi idején belül), vagy
  • elutasíthatja, esetleg

figyelmen kívül is hagyhatja.

Mivel a kérelem elfogadásával elinduló átutalás kizárólag az Azonnali Fizetési Rendszeren keresztül teljesíthető, a fizető fél jóváhagyása után a kezdeményező másodperceken belül megkapja a címzett által jóváhagyott összeget.

Összhangban az Azonnali Fizetési Rendszerben engedélyezett maximális 20 millió forintos utalási értékhatárral, a fizetési kérelem is maximum 20 millió forint átutalására nyújtható be.
A DHK Zrt. által küldött fizetési kérelmek esetén van lehetőség módosítani a kért összeget. Ebben az esetben az ügyfél által módosított és elfogadott összeg alapján történik meg a fizetési kérelem átutalása.
A Fizetési kérelem szolgáltatás a nap 24 órájában, a hét minden napján elérhető, megválaszolni a kapott fizetési kérelemben megadott érvényességi határidőn belül lehetséges.

A fizetési kérelem érvényességi idejét és a fizetési határidőt is a kérelem küldője határozza meg, mindkettő a fizetési kérelem kötelező adata (általánosságban elmondható, hogy a DHK Zrt. az esedékesség előtt 5 munkanappal indítja a fizetési kérelmeket, melyek érvényességi ideje így 5 nap). A fizetési határidő nem lehet későbbi, mint az érvényességi idő.

Az érvényességi idő lejárta után a DHK Zrt. pár napon belül újabb fizetési kérelmet nyújt be azon ügyfelek részére, akik nem fizették meg határidőre az esedékes összeget.

2024.04.01-től a 65/2023.(XII.15.) MNB rendelete alapján minden pénzforgalmi számla automatikusan fizetési kérelem-képes, a szolgáltatást nem szükséges külön igényelni.

A megküldött fizetési kérelem kifizetése csak a számlatulajdonos jóváhagyása után történik meg. A kérelem küldőjének neve, valamint az összeg, a közlemény, esetleg az egyéb megadott adatok alapján – még a jóváhagyás előtt – mindenképp érdemes meggyőződni róla, hogy jogos fizetési igényről van-e szó. Ha a fizetési kérelem címzettje nem ítéli jogosnak az adott összegű kérelem benyújtását, mindenképp fontos érdeklődnie a Diákhitel ügyfélszolgálatánál.

Csak olyan pénzügyi intézmény küldhet be fizetési kérelmet a bankok felé, akit a GIRO/MNB tanúsítvánnyal ellátott.

 

A fizetési kérelemmel kezdeményezett azonnali átutalási megbízás teljesítése után nem számíthat fel díjat adott Bank.

A DHK Zrt. a fizetési kérelmet arra a bankszámlára indítja, ahonnan az utolsó törlesztés érkezett.  Amennyiben az ügyfélnek több bankszámlája is van, csak egy fizetési kérelmet kap, arra a bankszámlára, ahonnan utoljára indított törlesztést a hitelével kapcsolatban.

Ilyen esetben a DHK Zrt. csak akkor tud fizetési kérelmet indítani az új bankszámlára, ha arról már legalább egyszer érkezett törlesztés a DHK irányába.

Amennyiben az ügyfél más bankszámlán szeretné fogadni a fizetési kérelmet, el kell utasítania a beérkező fizetési kérelmet, és egyedi átutalással kell rendeznie a következő esedékességkor a törlesztést, arról a bankszámláról, ahol a következő fizetési kérelmet szeretné fogadni. Ezt követően a következő hónapban már arra a bankszámlára érkezik a fizetési kérelem, ahonnan az egyedi átutalással utoljára törlesztett az ügyfél.